Elisa ampuu asiakkaitaan nilkkaan

Tätä Hintasaarnaajat eivät kerro

”Do you have the time to talk about the miracle of Saunalahti speed in reality?”

Elisa-Saunalahden puhelinmyyjät pitävät ahkerasti yhteyttä ja ovat viimeisen vuoden aikana keskittyneet vahvasti Elisa Viihde -palvelupaketin myymiseen uskollisille asiakkailleen (kuten allekirjoittaneelle). Itse en ole palvelua hankkinut, mutta olen asiaan usein puheluissa perehtynyt ja viimeaikoina vahvasti pohtinut. Laajan viihdekattauksen ja kovanluokan nettiyhteyden saa käyttöönsä mukavasti kuukausihinnalla. Eihän siinä – varmasti hyviä juttuja. MUTTA!

Mietipä mitä tapahtuu tukiaseman kantokyvylle kun vähänkään useammalle esim. tiheästi asutun kerrostalolähiön asukkaille saadaan myytyä näitä iltojen viihde-elämyksiä kätevään kuukausihintaan? Leffoja ja sarjoja aletaan ladata jatkuvalla syötöllä ja tukiasema menee kyykkyyn. Olen miltei varma, että näin on tapahtunut minun asuinalueellani. Tilanne, josta Elisan sympaattiset Hintasaarnaajat eivät mainitse sanallakaan – Unlimited frustration!

Tästä on viihde-elämys kaukana

Asun alueella, jossa mobiililaajakaistan tarjoajista vain yksi (lue. Elisa) ylipäätään pystyy tarjoamaan käyttökelpoista mobiiliyhteyttä. Tarvitsen työssäni nettiyhteyttä, joten sen laatu ja toimivuus ovat kokoajan tarkkailussani – kulkeeko bitti vai ei. Elisa / Saunalahti 4G Super LTE on ollut aikaisemmin mahtava liittymä! Se on tarjonnut kiitettäviä 20 mb nopeuksia alaspäin ja riittävää suihketta ylöspäin.

Marraskuun alussa 2016 nettiyhteyteni alkoi pykeltää. Elisa Saunalahti 4G Super LTE -liittymäni tiedostonsiirtokyky romahti – totaalisesti. Nopeus oli Speedtest.net mukaan 0.74 mb alas ja huimat 0.00 mb ylös. Sanomattakin selvää että jotain oli pielessä. Otin yhteyttä Elisa ”ASPAAN” Twitterissä www.twitter.com/elisa_aspa. Asiaa seurattiin jonkinverran kunnes ASPA kertoi, että alueella tehdään tukiaseman remonttia. Ok – jäin odottamaan toimenpiteen valmistumista.

1.12. sain Elisalta tekstiviestin. ”Häiriöilmoitus 23948211 on ratkaistu. Ilmoittamasi vika liittyi laajaan häiriöön, joka on nyt korjattu”. Olin innoissani! Boottasin päätelaitteeni ja olin varma että paluu 4G nopeuksiin on lähellä! Kuten oheisesta screenshotista voidaan havaita – innostumiseni oli ennenaikaista.


Yllä SpeedTest.net tuloksia Elisa 4G Super LTE -liittymälläni.

Kuten oheisista mittaustuloksista voi maallikko päätellä, johtuvat yhteysongelmat todennäköisimmin tukiaseman kuormasta. Upload nopeudet ovat suhteessa suuremmat kuin download-arvot. Alaspäin tulevaa liikennettä on mitä ilmeisimmin paljon mikä pudottaa asiakaskohtaisia latausnopeuksia. Mittaustulokset paranevat aavistuksen aikoina jolloin suurinosa ihmisistä on unessa tai töissä. Näinollen tulkintani on, että Elisa Viihde -pakettia käyttävät asiakkaat syövät kaistasta norsun osan ja pudottavat tukiaseman kantokyvyssä olevaa siirtonopeutta.

Tilanteesta kärsii alueellani joku muukin. Asuinalueeltani oli ilmoitettu myös muita yhteysnopeusilmoituksia Elisan ASPAAN.

Asiakasuskollisuus koetuksella

Nettitekniikka on nykyään NIIN joka paikassa. Netin päälle voidaan loihtia jos jonkinlaisia palveluja ja paketteja, joita myydään innostavin korulausein ja muhkein kuukausihinnoin. Kovasti höpötetään esineitten internetistä yms. Vaikuttaa kuitenkin vahvasti siltä, että kyseisiä palveluja myydään teknisen kantokyvyn kustannuksella, josta seuraa huonoja käyttäjäkokemuksia ja romuttunutta asiakasuskollisuutta, kuten minulla. Myyntiorientoituneella toimintastrategiallaan Elisa, kuten muutkin operaattorit, ampuvat itseään jalkaan ja asiakkaitaan kuvaannollisesti päähän.

Viihdekokemuksesta tulee tökkivä ja jökkivä painajainen…

Mikäli operaattorin ydinpalvelu – nettiyhteyden nopeus ja laatu – ei pysy palveluntarjoajan hanskassa, menettävät sen varaan viritetyt lisäpalvelutkin merkityksensä välittömästi. Viihdekokemusesta tulee tökkivä ja jökkivä painajainen ja joka kuukausi tuleva muhkeahko lasku oletetusta yhteysnopeudesta alkaa vaikuttaa ylihinnoitellulta! Omassa ahdingossani olen joutunut säätämään päätelaitteeni käyttämään 3G yhteyttä, jotta pääsen edes 2 megan yli. 3G liittymä on hinnaltaan HUOMATTAVASTI edullisempi ja käytännössä nopeampi kuin 4G Super LTE, jonka pitäisi olla operaattorin tarjoama ”super-hyper-platina-yhteys”, jolla pitäisi kaiken kulkea kuin veitsi voissa ja mummo lumessa.

Todellisuudessa pärjäisin paremmin ja edullisemmalla 3G liittymällä!

Unlimited everything? Doubt it!

Toivon vahvasti, että operaattorit ottavat tilanteen vakavasti. Peruspalvelu tulee tuunata sellaiseen holliin, että lisäpalvelut pyörivät siinä moitteetta ja että totuttu aikaisempi palvelun käyttökokemus ei romutu. Asiakasuskollisuuden syvyttä ei kannata liiaksi venyttää.

Olen ollut ”tosielämän Hintasaarnaaja” jo vuodesta 2010. Olen tykännyt Elisan / Saunalahden palvelupaketeista, palvelun toimivuudesta, asiakaspalvelun tavoitettavuudesta ja tämän takia saanut monet ystäväni ja kontaktipiirissäni olevat yksilöt ja tahot hankkiutumaan kyseisen operaattorin asiakkuuteen. Viimeaikaiset käänteet ovat saaneet minut katselemaan muualle.

Kun siis seuraavan kerran saat puhelun ”Hintasaarnaajalta”, joka haluaa myydä sinulle rajoittamattomasti kaikkea viihdettä yhdessä paketissa – kysypä kuinka monta saman palvelun omaavaa asiakasta alueellasi jo on! Kyseenalaista palvelun laatu. Kysy miten alueellasi oleva tukiasema on varustettu vastaamaan nousevaa datakuormaa. Se nyt on kaikille selvää ettei se myyjä osaa näihin vastata, mutta ota itse huomioon sopimusta tehdessäsi.


Päivitys 12.12.2016: Elisan tekniikka soitti minulle tämän artikkelin pohjalta ja käytännössä vahvisti vikakuvaukseni ja päättelemäni syyn sille. Olivat itsekin mitanneet kyseisen tukiaseman toimintaa ja käyttöastetta. Lopputulema on, ettei  asialle ole mitään tehtävissä. Asuinalueellani ”nautitaan” käytännössä noin 3 megan yhteysnopeudesta – for indefinitely.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on TumblrPin on Pinterest